Krönika: Den stora lilla skillnaden
Publicerad: 2021-07-12
Exakt fyra veckor till A-lagets återsamling och här kommer en krönika om vårens inspiration, sommarens längtan, höstens stora frågor och vinterns viktiga siffror.

Hockey, nu?

Ja, jag vet att det är mitt i sommaren. En sommar som, hittills, i alla fall inte gjort mig besviken med sol, värme och en tillvaro som innebär att semesterresor utomlands inte är nämnvärt saknade.

Men för mig är sommaren 2021 unik: Trots att jag har haft många roliga jobb genom åren är det här den första sommaren någonsin när jag till och med ser fram emot att semestern ska ta slut!

I mitten av augusti blir jag nämligen, efter tre säsonger som ’hang-around’, BIK:are på heltid när jag får den stora äran att bli en del av det suveräna gänget på Marknad. Det är helt ärligt en livslång dröm som slår in – även om jag som barn drömde om att själv få spela hockey blir jag nu en i laget på ett sätt som nog bättre passar mina erfarenheter och styrkor.

Som vanligt har jag följt laget genom försäsongens gemensamma fysträning, som jag rapporterat om bland annat här. Dessutom har jag, i vanlig ordning, intervjuat alla nya spelare för de spelarpresentationer som vi löpande lägger ut nu under sommaren. Intressanta samtal, som alltid, med ambitiösa lirare tillika potentiella framtida BIK-profiler.

I skrivande stund, 12/7, är det exakt fyra veckor till återsamling och jag vet att fler än jag längtar efter den.

Det finns ett sug efter hockey och efter att kunna samlas i Nobelhallen efter ett galet år av restriktioner och ovisshet. Men också efter en stark fjolårssäsong som gett mersmak.

Lägg därtill en serie, Hockeyallsvenskan, som fortsätter att sticka ut som lite roligare och lite mer rock'n roll och som dessutom står inför en extremt spännande säsong med många satsande lag.


Direkt efter slutsignalen i semifinal sju i våras var besvikelsen i A-lagets omklädningsrum av förståeliga skäl enorm, men tämligen omgående började den övergå i beslutsamhet och revanschlust.

Fattas bara annat. Det var inte bara vi med BIK-blå ögon som såg hur jämnt det var och att vi lika gärna hade kunnat ta hem den holmgång som semifinalserien kom att bli.

Så gott som samtliga nyförvärv som jag har hunnit prata med så här långt pratar faktiskt om just BIK Karlskogas fjolårssäsong, hur de följt laget och imponerats av det de sett och hört.

Flera erkänner utan omsvep att detta påverkade deras val av klubb inför den här säsongen.


Fjolårets semifinalmotståndare, Björklöven, har, precis som flera andra lag i ligan, en betydligt dyrare trupp än vi.

Jag är stolt över vår klubb, som fortsätter att prestera och ligga med i tabelltoppen år efter år trots att man knappast ligger i toppen av den något mindre officiella spelarbudgettabellen.

Spelarna som kommer hit gör det inte för pengarna utan för att de vill spela för BIK utifrån det de hört om klubbens ambitioner, sammanhållning och förmåga att utveckla spelare.

Men i ett skarpt läge med täta matcher, som under ett slutspel, när skadorna ofrånkomligen kommer är en bred trupp en grundförutsättning för att nå långt. Det är därför BIK Karlskoga nu bestämt sig för att, som en del i den sportsliga satsningen, öka spelarbudgeten under de kommande åren.

Och det är här alla vi som kallar oss för Stolta BIK:are kommer in. Det är nämligen vi som måste investera om vi vill ta nästa steg.

Vi vet att många vill.

Marknadssidan har nämligen redan överträffat sig själv. I år igen. Många partners söker sig till BIK, andra nappar när Jakob, ’Leo’ eller ’Daggen’ hör av sig och berättar om klubben, vad vi står för och vad vi vill göra.

BIK Karlskogas sportsliga resultat under de senaste säsongerna har haft effekt även på varumärkets värde. Det syns inte minst bland företag utanför Karlskoga som har börjat fatta tycke för klubben som man aldrig någonsin kan räkna ut.

Klubbens stora styrka på partnersidan är antalet. Som partner till BIK måste man inte, som vi berättade i om den här artikeln, satsa stora belopp.

Alla räknas. Alla behövs.

BIK har inga fasta paket utan anpassar sig efter varje partners förutsättningar och behov. Det innebär att klubben har många mindre företag som partners och tillsammans står de för en betydande del av intäkterna.


Men det stoppar inte där.

Det blir lätt så att man fokuserar på företagen och glömmer bort privatpersonerna. Men det är faktiskt supportrarna som är grunden till allt.

Varje enskild BIK-supporter som väljer att se hockeyn på plats i Nobelhallen gör skillnad. Varendaste en. Det är viktigt att hela tiden ha i bakhuvudet när man önskar välmeriterade spelare till truppbygget och toppresultat på isen.

Vi kan utgå från följande exempel: Björklöven hade bäst publiksnitt i ligan under 19/20 (det vill säga den senaste grundserien med publik på läktarna) med 4754 närvarande per match under 26 grundseriematcher.

BIK, på åttonde plats i publikligan, hade 2470, det vill säga nästan hälften så många på lika många matcher. Det innebar totalt 123 602 besökare i A3 Arena, jämfört med 64 212 i Nobelhallen den säsongen.

Nu kan vän av ordning invända att Umeå en betydligt större stad än Karlskoga. Men Mora, på sjätte plats i publikligan och med drygt 20 000 innevånare, hade samma säsong ett publiksnitt på 2911.

441 fler på plats per match i Moras hemmaborg, alltså.

Inte så stor skillnad mot BIK kan man tycka, men utslaget på en hel säsong innebär det 11 485 fler besökare och drygt 1,7 miljoner mer i kassan om man räknar med ett snittpris på 150 kronor per biljett.


En större publik innebär dessutom ytterligare inkomster till föreningen genom exempelvis fler besök i supportershopen och fler som köper kaffe & korv i pausen, tar en öl i puben innan eller äter mat i restaurangen.

Det ger också bättre möjlighet för klubben att erbjuda potentiella partners det som på marknadsspråk kallas för ”exponering”, det vill säga att fler människor ser de skyltar och deltar i de aktiviteter som företagen önskar nå ut med genom sitt samarbete.

En större publik är alltså förutsättningen för att nå den här drömmen som vi BIK:are strävar mot.

Mest ekonomiskt för dig som besökare är ett säsongskort som dessutom ger dig en garanterad plats även under de mest eftertraktade matcherna. Genom att köpa säsongskort hjälper du dessutom klubben att planera på lite längre sikt. Läs mer om säsongskort och om hur du skaffar dem här.


Så till den svåra fråga som säkert får många att tveka med fingret på beställningsknappen:

Kommer publik tillåtas i hockeyladorna i höst?

Det enkla svaret är Ja! Sett till den plan för återöppnandet av Sverige som Folkhälsomyndigheten lagt fram kommer publik att tillåtas. Vi har nu under de gångna veckorna redan sett hur bland annat svensk fotboll och arrangörerna av Fotbolls-EM har börjat släppa in publik.

Det känns fantastiskt att få se lyckliga människor samlas på läktarna igen för att heja fram sitt lag tillsammans. Kanske är det så att vi först nu verkligen fullt ut kan uppskatta en tradition som vi tidigare tagit för given? Oavsett vilket ser vi ett uppdämt behov av att få den där kicken som det innebär att, trots alla olikheter i övrigt, förenas som en enda enögd massa med ett gemensamt syfte: att bli ett med sitt lag.

Ni är saknade här i Nobelhallen, ska ni vet. Även spelarna hoppas innerligt på klartecken i höst och drömmer om matcher med en legendariskt högljudd och välfylld Nobelhallen i ryggen.

Men vi ska absolut inte ropa hej än. Dels handlar aktuella publikarrangemang om utomhusaktiviteter, dels vet vi ännu inte om aktiviteterna och allt uppdämt resande kommer bidra till ökad smittspridning. Lägg därtill att en stor del av befolkningen ännu inte är färdigvaccinerad och att nya varianter av viruset lurar i vassen.

Kanske bör vi därför vara inställda på en delvis öppning, där publiken släpps på lite i taget eller utifrån indelning i olika sektioner? För vår del är det då extra positivt att Nobelhallen är en stor arena med hög publikkapacitet.

Oavsett vad som händer i höst kan ni alla vara helt trygga i förvissningen om att vi i BIK Karlskoga följer alla anvisningar för ett säkert besök. Ni behöver inte heller vara oroliga över att förlora pengarna som ni investerar i BIK om ni redan nu väljer att slå till på ett säsongskort. Vi är redo för alla eventualiteter och har olika lösningar på lager beroende på hur situationen utvecklas.


Ytterligare en relevant fråga, och som jag ser fram emot att få brottas med framöver, är: Hur ska vi locka fler besökare till Nobelhallen?

Bra, attraktiv hockey och framgångar på isen är förstås grundförutsättningen. För dem som brinner för hockey och BIK är det avgörande.

Men om vi ska öka snittet måste vi arbeta bredare för att attrahera fler människor och fler olika grupper. Barnfamiljerna, pensionärerna, de som går till hallen främst för en kul kväll med kompisarna och de som trivs bäst hemma i soffan framför tv:n. De som är beredda att betala för en exklusiv upplevelse och de som har det lite tuffare ekonomiskt.

Vad får dig som redan är frekvent i hallen att gå dit? Vad skulle få dig som sällan eller aldrig går att gå oftare eller börja gå?

Hjälp oss att besvara den här (bokstavliga) tiotusenkronorsfrågan! Maila mig gärna och dela med dig av dina kreativa tankar och ärliga synpunkter. Eller svara i kommentarsfältet i våra sociala medier.

Hur ska vi, tillsammans, arbeta för att nå vår dröm?

Hur blir vi fler i Nobelhallen?

Marie Angle