Marknad ser positivt på läget inför hösten: "Vi ser ett stort sug efter hockey!"

22 juni 2021 09:00

Vi tar ett snack med ’laget bakom laget’ som berättar om det ekonomiska läget, suget efter hockey och om varför det inte finns någon anledning att vänta med säsongskorten.


Man kan säga att marknadsavdelningen är ’laget bakom laget’ eftersom deras resultat ger klubben dess sportsliga förutsättningar. En stark försäljning på partnersidan (företag och organisationer) och en välfylld Nobelhallen under matchdagar (säsongskort och lösa biljetter) är direkt avgörande för hur mycket klubben kan satsa på spelartruppen. När klubbens i våras bestämde sig för att det är dags att ta nästa steg och gav Torsten Yngveson en utökad spelarbudget under de kommande åren är det marknadsgängets uppgift att dra in pengarna.

Marknadsavdelningen består i nuläget av marknadansvarige Jakob Bengtzén och säljarna Marcus ’Leo’ Leandersson (med viss tid på juniorsidan) och Mikael ’Daggen’ Eriksson (30 %). I höst väntar dessutom en utökning när Marie Angle kliver in och får ett särskilt ansvar för privatsidan. Och mer folk krävs, för det här gänget har mycket att göra.

”Vi har kontaktat fler och varit ute mer i år”, konstaterar ’Leo’ och får medhåll av sina kollegor.

”Ja, det finns många som vill vara med oss och vi har massor av jobb framför oss bara i Karlskoga”, instämmer ’Daggen’.

”Vi har nog aldrig haft så många nya partners som vi har i år och det är glädjande nog inte bara från Karlskoga utan även i området runt omkring”, säger Jakob. ”Vi vet att det finns ett stort hockeyintresse i till exempel Kristinehamn, Filipstad, Storfors och Degerfors och många därifrån gillar BIK och kommer till Nobelhallen för att se våra matcher.”

”Tidigare har vi inte haft resurser att ta oss an de här marknaderna, men nu när ’Leo’ fått lite fler timmar på marknadssidan och ’Daggen’ har anslutit är vi lite starkare och har börjat försöka utvidga vårt område. Det är väldigt positivt - vi ser ju att om vi får in en ny partner i till exempel Kristinehamn så ger det ringar på vattnet. Drömmen på sikt är ju att skapa nätverk även i våra omkringliggande orter.”

Det hårda arbetet syns tydligt i budget där marknadssidan, trots ett tufft pandemiår, fortsätter att öka.

”Sporten behöver mer pengar till sin satsning och det är vårt jobb att få in de pengarna. Om vi bortser från Covid-året har företagssidan ökat med tio procent per år i många år och i år ser vi till och med ut att hamna på upp emot femton procents ökning.”

Men mer finns att göra, konstaterar killarna.

”På privatsidan ligger vi efter lite grann men den hoppas vi kunna ta tag i höst när vi blir fler”, fortsätter Jakob. ”Där ser vi en stor potential, inte minst när renoveringen av Nobelhallen blir klar. Varenda en som köper biljett och väljer att komma till Nobelhallen tar oss ju närmare vår dröm – ett ökat publiksnitt är grunden för sportsliga framgångar. Vi vill gärna veta mer om vad supportrarna önskar sig av oss – hur ska vi bli ännu fler i Nobelhallen under matcherna?”

”På det ekonomiska planet kan vi, utan att nämna några siffror, säga att vi mår helt okej med tanke på pandemin och allt. Vi hade definitivt köpt det här läget för ett år sedan när vi gick in i pandemin. Vi har vind i seglen, ser ljust på framtiden och känner att det är helt rätt för oss att satsa på en utökning på marknadssidan för att vi ska kunna ta nästa steg.”

Jakob, Leo och Daggen delar upp klubbens befintliga och potentiella partners mellan sig så att alla partners får en kontaktperson. På så sätt det blir lättare att bygga upp en personlig relation och ett starkare band. Men målen är gemensamma och lagkänslan är stark även på marknadssidan.

Jakob berättar om hur det brukar gå till när klubben får in en ny partner.

”Ofta börjar det med att vi ringer upp dem, presenterar oss och klubben och frågar om vi får boka ett förutsättningslöst möte. När vi träffas brukar vi berätta om vår verksamhet och vad vi kan erbjuda. Det är inte ovanligt att nya partners börjar lite försiktigt, på en lägre nivå, och sedan ökar sitt åtagande allteftersom säsongerna går. Det är en lång process.”

”Något som sticker ut i år är att många av våra partners har tipsat oss om företag som de vet vill komma in. Min känsla är att vi haft mer ingångar i år genom de tips vi fått”, anser ’Daggen’. De andra nickar igenkännande.

Det är lätt att tro att partnerskap främst handlar om stora företag och stora belopp som ska satsas men så är det absolut inte. Alla partners är varmt välkomna och ska kunna hitta en modell som passar dem.

”Det är det som är vår styrka, att vi är många. Vi har alla från de stora Bofors-företagen till ensamföretagare och det tycker jag är så häftigt”, säger ’Daggen’.

”Ja, de små är lika viktiga som de stora", betonar Jakob. "Det faktum att de är så många gör ju att de tillsammans bidrar med stora belopp. Många tror att man måste välja mellan färdiga paket men så funkar det inte hos oss. Vi har inget minimumpaket som utestänger någon utan en meny där man väljer vad man vill ha och vad som passar just det företaget. Typ, ’Jag vill ha en sargskylt, två sittplatsårskort och en loge, hur mycket kostar det?’ och så syr vi ihop det åt dem. Det gör det lättare att få med även de mindre företagen på tåget.”

Olika partners vill ha ut olika saker av sitt samarbete. På marknadsspråk kan man dela in partnernas önskemål i tre delar – exponering, aktivitet och nätverkande.

Exponering handlar om att företaget vill förknippas med BIK:s varumärke och nå ut till klubbens publik, företrädelsevis genom att synas i arenan. Exempel på detta kan vara att loggan finns med på spelartröjan, på sargen eller i form av en skylt. Att loggan sitter så att den syns även i tv-sändningarna blev förstås extra viktigt under den gångna säsongen när coronarestriktionerna i princip satte stopp för publik i arenorna. Här tvingades BIK:s marknadsgäng vara kreativa och klädde bland annat de stora, tomma läktarytorna på ståplatslångsidan med stora segeldukar och skyltar med loggor.

Andra partners fokuserar mer på aktivitetsdelen och önskar använda BIK i representationssyfte – till exempel för att ta med kunder eller personal till en loge eller restaurangen. Säsongskort som personalen får turas om att använda är också populära.

Nätverksaktiviteterna har ökat med åren och blir mer och mer viktiga för klubbens samarbetspartners. Här genomförs allt från padeltävlingar, till hockeyresor och frukostträffar. Här var förstås den gångna säsongen med alla restriktioner lite utav en mardröm och marknadssidan hoppas kunna dra igång nätverksdelen igen efter semestern.

”Vi har varit bakbundna av alla restriktioner men har gjort allt vi kunnat för att försöka kompensera våra partners och de har stöttat oss på ett fantastiskt sätt och visat en stor förståelse. Förutom extra skyltar och exponering i sociala medier för dem som vill synas har vi ordnat så att de som hellre vill ha aktiviteter har fått extra platser i loger och restaurangen.”

Seriepremiären är i skrivande stund exakt tre månader bort och förberedelserna pågår för fullt trots att det under fortgående pandemi fortfarande råder en viss ovisshet inför vad som kommer att gälla. Känslan är dock försiktigt optimistisk då signalerna från Folkhälsomyndigheten är tydliga – lagom till Hockeyallsvenskan drar i gång förväntar man sig att vaccinationsmålet är uppnått och smittspridningen är så under kontroll att klubbarna ska få släppa in publik till matcherna och kunna anordna olika aktiviteter. Redan till försäsongsmatchena kan viss publik i arenorna bli tillåten.

”Vi ser ju att suget efter hockey är stort”, säger Jakob. ”Vi släppte nyligen säsongskorten för befintliga innehavare, så att de får möjlighet att förlänga, och de nya korten. Känslan är mycket bra. Vi kan förstås inte garantera det än men är hyfsat säkra på att någon form av publik kommer att tillåtas i höst och givetvis har vi en plan utifrån olika scenarier. Ingen ska behöva vara orolig för att teckna sig för ett säsongskort redan nu."

Säsongskortsinnehavare kommer även fortsatt att prioriteras om restriktionerna ändå skulle fortsätta eller återinföras. Skulle en ny mutation dyka upp och stänga arenorna helt får man pengarna tillbaka eller möjlighet att pausa kortet till nästa säsong.

”Det känns otroligt positivt, både ute på stan här i Karlskoga och i samhället i stort. Släpper de på för fullt med publik i höst tror jag att vi kan få lapp på luckan när säsongen startar”, förutspår ’Daggen’ förväntansfullt.