Marknadsavdelningen lägger grunden: "Vårt mål är att fortsätta öka och vara med och tampas i toppen!"

21 mars 2020 08:10

Alla vill vi se attraktiv hockey, framgångar på isen och ett BIK Karlskoga som är med och slåss om en SHL-plats. Marknadsavdelningens arbete skapar förutsättningarna och kommande vecka drar deras högsäsong igång.


Ännu en hockeysäsong har lagts till handlingarna, om än på ett oväntat och snöpligt sätt just i år. Våren är här, den oundvikliga tomheten börjar ge vika och vinter och hockey känns nog ganska avlägset för de allra flesta.

För klubben marknadsavdelning är det snarare tvärtom – här varar högsäsongen från just tidig vår och ett drygt halvår framåt. Det är här och nu de ekonomiska förutsättningarna sätts för den kommande säsongen – allt från spelartrupp och löner till de anställda till inköp, resekostnader och driften av juniorlagen.

Vi ser det ofta i kommentarsfälten på sociala medier och ibland får vi också frågan öga mot öga: önskemål om nya spelare, förhoppningar om att behålla framgångsrika lirare och – framför allt – frågan om BIK Karlskoga nästa år kommer kunna konkurrera om en plats i SHL.

”Här handlar det om en cirkel där alla delar måste klaffa”, konstaterar Jakob Bengtzén, Marknads- och Försäljningschef i BIK Karlskoga. ”Torsten har redan gjort klart en stor del av truppen och för att han ska kunna fortsätta pitcha på de spelare som han har på kroken måste vi i vår del dra in pengarna. Tar det stopp för oss tar det stopp även för honom. Sedan handlar det givetvis om andra viktiga kostnader – till exempel satsar vi ju stort på det nya, lokala hockeygymnasiet (LIP) i höst. Där kommer vi att behöva utöka personalen.”

Med tanke på den turbulens som råder i både samhället i stort och i affärsvärlden med anledning av pandemin har marknadsavdelningen hamnat i ett dilemma.

”Vi är väl medvetna om läget både i världen och lokalt och respekterar givetvis att alla är lite i chock just nu. Men samtidigt behöver vi köra igång vår försäljning inför nästa säsong och det gör vi nu på måndag den 23:e mars. Stålarna måste verkligen in även för vår del. Vi vill väldigt gärna träffa våra samarbetspartners, det vi behöver titta på är hur vi kan mötas på andra sätt – till exempel via Skype eller telefon.”

Budgetmålet är ingen hemlighet.

”Vi har en marknadsbudget på 10 miljoner som vi nådde upp till i år. Den gångna säsongen var den första gången som vi passerade den summan, vi har jobbat hårt och målmedvetet under ett antal år för att göra det."

En stark ekonomi är en viktig faktor för framgång på isen, det är tydligt om man tittar på de lag som år efter år är med och slåss om SHL-platserna.

”Under de tio senaste åren har vi budgetmässigt gått ifrån att ha varit bland de sämsta i ligan till att ligga topp 6–7", säger Jakob. "Vi har ökat våra marknadsintäkter med 10 % varje år under de sju senaste åren, från 4 miljoner till upp emot 11,5 miljoner totalt om man räknar in BIK-kronan. Om man bortser från de stora drakarna innebär det att vi är med där uppe."

"Ser vi till resultaten på isen så har vi slutat topp 5 åtta av de nio senaste åren. Det här glöms lätt bort i snacket runt hockeyn och vi betraktas fortfarande ofta som en outsider. Jag tycker ändå att vi har bevisat att vi är med däruppe på allvar. Statistiken ljuger inte. Vi har inte de fetaste lönerna men vi har en stark, trygg kärna i föreningen och ett gott anseende i ligan.”

”Sedan är det klart att man blir lite orolig i och med den situation vi hamnat i just nu med den inställda säsongen och osäkerheten som råder inför den närmaste framtiden. Men samtidigt drabbar det ju alla lag lika. Det är ingen som kommer undan. Men vårt mål är att fortsätta öka och vara med och tampas i toppen av Hockeyallsvenskan.”

Säljteamet har rustat sig ännu starkare inför årets stora försäljningsperiod.

”Ja, förutom mig och Marcus ’Leo’ Leandersson har vi nu förstärkt säljteamet med Mikael ’Daggen’ på halvtid och det känns väldigt bra. ’Daggen’ har ett stort driv och är en kille som alla gillar och det kan säkert vara lite extra kul för våra samarbetspartners att få träffa honom och prata hockey. För ’Leo:s’ del blir det den första riktiga säljsäsongen i och med att han började först under sommaren. Torsten är också med och jobbar mot våra större partners.”

”Vi har jobbat ganska lokalt genom åren, vi blir större och starkare för varje år men det finns fortfarande en stor lokal marknad att bearbeta”, konstaterar Jakob. ”Tanken är också att börja jobba mer mot kringkommunerna – vi ser ju att det finns ett stort hockeyintresse i regionen.”

Klubbens motto, ’Vi har bara varandra’, gäller i allra högsta grad även på marknadssidan.

”Vi har kunder med paket från några tusenlappar upp till en halv miljon så vi har ett brett spann. Även om man är en ensam företagare eller ett litet företag kan man vara med i BIK Karlskoga - alla ska ha råd att vara en del av klubben. Den breda massan betyder mycket för oss, det handlar om det klassiska talesättet ’många bäckar små…’. Är man intresserad av ett samarbete är det bara att höra av sig till oss, även om vi förstås hoppas hinna ringa upp först.”

Trots att en marknadsavdelning kanske främst förknippas med företagssamarbeten står supportrarna för en viktig del av klubbens intäkter – och framtida förutsättningar.

”Ja, där vill vi ännu en gång tacka för det fantastiska stöd vi fått under den här turbulenta tiden. Swishkampanjen som vi startade för en dryg vecka sedan är redan uppe i 120.000 och vi har sålt nästan 400 soffbiljetter a 50 kronor styck. Dessutom har minst 95 procent av alla som köpt Play Off-kort valt att inte ta ut pengarna för de inställda matcherna. Där handlar det om både företags- och privatkort. Det gjorde oss verkligen rörda!”

Swishkampanjen pågår fortfarande.

”Ja, den pågår ett tag till. Den som har en hundring över får gärna fortsätta skänka till 1233515806. De inställda matcherna i Slutspelsserien har ju skapat ett stort hål i ekonomin. Vi kommer också att dra igång försäljningen av årets matchtröjor nästa vecka, där vi hoppas kunna få in en rejäl slant till kassan.”

”Vi har en fantastisk kärna supportrar som alltid är här men vi behöver öka så att fler kommer oftare. Det borde inte vara en omöjlighet att öka publiksnittet med 500 till 3000. Vi vet att det finns ett stort hockeyintresse, både i stan och i städerna runtomkring. Vi har ett starkt varumärke och vi hoppas kunna locka fler att komma hit till Nobelhallen.”

Drömscenariot är enkelt.

”Ja, det är att krisen vi har i världen blåser över inom en snar framtid”, säger Jakob bestämt. ”Både vi på kontoret och grabbarna i laget är hungriga på en ny hockeysäsong och vi räknar redan ned till nedsläpp i september. Nu hoppas vi på att få en normal sommar när vi får sitta ned, dricka kaffe och surra hockey tillsammans med våra underbara partners. Vårt drömscenario är att vi, när vi släpper pucken i september, har haft en bra och produktiv sommar.”

Han avslutar med en vädjan.

”Vi hoppas att våra samarbetspartners har förståelse för att vi börjar ringa er nu trots att ni har mycket att rodda med. Vi vet att det finns många stora BIK-hjärtan därute. Även om det är tufft för alla just nu hoppas jag att ni fortsätter att brinna för klubben.”

Om ni vill ha kontakt med oss:

Jakob Bengtzén

[email protected]

070-730 89 25

Marcus Leandersson

[email protected]

073-988 10 62

Mikael Eriksson

[email protected]

070-347 59 64