Trots ovisst läge: Marknadschef Jakob Bengtzén är optimistisk
Publicerad: 2020-06-30
Vår och sommar innebär som vanligt högsäsong för marknadsavdelningen som nu lägger grunden för vinterns satsning. Marknadschef Jakob Bengtzén är, trots ovissheten kring årets säsong, optimistisk och kan ge lugnande besked till dig som tvekar inför köp av årskort eller samarbetsavtal.

Värmebölja, semestertider och en tom, isfri Nobelhallen. Hockey känns avlägset så här års, och kanske lite extra just i år efter en i förtid avslutad säsong och med en rejäl portion osäkerhet kring den kommande säsongen. Men på marknadssidan är det högsäsong, och som alltid jobbar man stenhårt för att bygga de bästa möjliga förutsättningar inför den nya säsongen. Vi satte oss ned med marknadschef Jakob Bengtzén för att kolla läget.

Alla påverkas vi på ett eller annat sätt av pandemin som, förutom att riskera folks liv och hälsa, begränsar allt från transporter och resande till jobb och umgänge. Även BIK som klubb har känt av restriktionerna som pandemin fört med sig. A-laget hann bara spela en omgång av vårens slutspelsserie, en bortamatch mot Timrå den 11:e mars, innan resten av säsongen ställdes in. Den förkortade säsongen innebar ett ekonomiskt tapp på drygt miljonen för BIK.

Men utmaningarna tar inte slut där för elitidrotten - klubbar runt om i landet vittnar om hur samarbetspartners som drabbats hårt ekonomiskt av pandemin i vissa fall har känt sig tvungna att skära ned på sina åtaganden.

Hur mycket har BIK märkt av det här problemet, Jakob?

”Till en början var vi väldigt oroliga. Det kändes fel att knacka på dörren hos våra samarbetspartners för att prata pengar när världen såg ut som den gjorde och många företag levde med stor ovisshet. Men med facit i hand verkar företagen i Karlskoga generellt ha klarat sig hyfsat bra så här långt, vi har fortfarande en stabil grund att stå på och många samarbetspartners är fortsatt med oss.”

”Sedan får vi många frågor från privatpersoner om säsongskorten. Vi vet ju inte idag när säsongen kommer att komma igång, hur många matcher det blir eller om det blir begränsningar kring publikantal.”

Hockeyallsvenskan drar enligt spelschemat igång fredagen den 11:e september – då BIK genast får chans till revansch på Timrå efter stjärnsmällen i det senaste mötet. Men förra veckan tog som bekant klubbarna beslutet att inte börja spela förrän publik är tillåten på matcherna. Enligt de nu gällande bestämmelserna är detta inte möjligt och ingen vet när beslutsfattarna kommer att ändra på detta. Klubbarna följer utvecklingen noga och kommer att samlas för ett nytt möte 13:e augusti då frågan ska diskuteras på nytt.

”Vi vill inte starta utan vår publik, våra supportrar är viktiga för oss. En del säsongskortsköpare säger att de är beredda att skänka eventuell kostnad för matcher som de inte kommer att kunna se på plats eller som inte kommer spelas, och det är väldigt fint av dem. Men vi är också väl medvetna om att en del supportrar, bland annat pensionärer som inte har så stor inkomst, är oroliga för att förlora sina pengar och inte vågar köpa sitt säsongskort som vanligt. Det har vi stor förståelse för.”

Bengtzén försäkrar dock att det inte finns något skäl till oro eller för att vänta med vare sig säsongskortsköp eller partneravtal.

”Här vill jag vara tydlig – var inte orolig för att köpa ett säsongskort eller ingå avtal med oss. Det här är en ny sists för oss alla, men vi försäkrar att vi kommer vara tillmötesgående mot både supportrar och samarbetspartners. Ni kommer inte att förlora era pengar!”

Marknadssidan har gått framåt rejält under de senaste åren och den starka utvecklingen ser ut att fortsätta.

”Det stämmer”, konstaterar marknadschefen. ”Vi har ökat ungefär tio procent varje år och det gör vi även i år, om allt går som planerat. Vi ligger med jättebra och är stolta och glada över den uppslutning som supportrar och samarbetspartners stått för.”

”Vi är ett bra gäng på marknadssidan där vi i fjol förstärkte med Marcus ’Leo’ Leandersson, som nu har börjat bli riktigt varm i kläderna. I år har även Mikael ’Daggen’ Eriksson kommit in. Daggen är duktig på att ta folk och är omtyckt ute på stan och de båda har gjort ett jättebra jobb”, berömmer Jakob. ”Vi har dessutom en plan för hur vi ska bli ännu starkare på marknadssidan framöver, men den satsningen får vänta tills vi vet mer om framtiden.”

Men trots en fin säsong av marknadsgänget är läget skört i och med ovissheten som finns kring säsongen och säsongsstarten.

”Så är det, förstås. Hade det varit ett vanligt år hade jag varit jättenöjd med läget just nu. Men kontraktsklausuler och liknande innebär att vi kan tvingas betala tillbaka stora belopp till såväl samarbetspartners som privatpersoner om inte säsongen kommer igång som planerat. Det är ett orosmoment.”

Vad vet vi om läget just nu?

”Bollen ligger ju hos Folkhälsomyndigheten och ansvariga politiska instanser men vi följer läget minutiöst och kommer löpande att uppdatera informationen på vår hemsida.”

”I nuläget arbetar vi precis som vanligt med förberedelser inför den nya säsongen. Spelarna återsamlas normalt i månadsskiftet juli/augusti och årets officiella ispremiär är planerad till den 5:e augusti. Publikförbudet som just nu gäller kan innebära att vi får tänka om lite kring ispremiären, kanske får vi genomföra den i en annan form? Vi får fundera vidare kring det helt enkelt.

Hur påverkas de mål som klubben satt upp – både på marknadssidan och de sportsliga – av förändringarna som kan komma?

”Vi arbetar efter samma budget som sattes upp tidigt i våras, före pandemin. För oss på marknadssidan innebär det att vi arbetar efter samma mål, men att vi givetvis måste vara beredda att revidera dessa om så krävs. Vad gäller den sportsliga sidan har Torsten byggt en stark trupp, som vi tror helhjärtat på alldeles oavsett hur säsongen kommer att se ut.”

Hur kan jag, som privatperson eller företagare, på bästa sätt stötta BIK just nu?

”Först och främst vill jag tacka för det suveräna stöd vi fått så här långt! Intresset för BIK är fortsatt stort och karlskogingarnas stora hjärtan märks extra mycket under tuffa tider som dessa. En del samarbetspartners har till och med ökat sitt engagemang och det är väldigt fint att se. Vi har försökt dammsuga marknaden så att alla företag i Karlskoga ska ha blivit kontaktade av oss, men om du som företagare av någon anledning inte har fått något samtal och vill bli partner får du väldigt gärna höra av dig. Vi lovar att sy ihop något bra och det finns nivåer för alla.”

”Till supportrarna vill jag säga: Lös medlemskap och säsongskort som vanligt. Det är ett bra och enkelt sätt att stötta. Sedan pågår fortfarande vår swishinsamling och där ser vi att bidrag fortsätter att komma in. Jättekul och motiverande! Fortsätt engagera er i föreningen, vi följer löpande utvecklingen och ni kan vara trygga i att vi har era rättigheter i fokus.”

--

Så här kan du stötta BIK Karlskoga:

Skänk en valfri slant via swish: 123 351 58 06

Läs mer om och boka säsongskort här

Bli medlem och läs om alla förmåner som du får som medlem här Medlemsavgiften är 250 kr per person eller 400 kronor för ett familjemedlemsskap.

Du som vill diskutera ett samarbete når Marknadsavdelningen/Jakob Bengtzén på följande nummer: 070-730 89 25

Skribent Marie Angle