BIK på besök - uppdrag "En bra kompis" på Bregårdsskolan

11 september 2019 08:00

På tisdagseftermiddagen väntade ett nytt hedersuppdrag - åtta spelare åkte till Bregårdsskolan för att prata kamratskap. laganda och regler med tre mellanstadieklasser.


På tisdagseftermiddagen var det dags för ännu ett besök i skolan. Den här gången var det Bregårdsskolan som hade önskat en eftermiddag med fokus på kamratskap, laganda och regler.

Dagens besökare – Henrik Lundberg. Tim Juel, Alexander Leandersson, Oliver Eklind, Filip Ahl, Fredrik Forsberg, David Lilja och Dennis Fröland - följde tre mellanstadieklasser genom eftermiddagens diskussion och hängde sedan med ut på rasten för att se hur de gemensamma regler man satt upp skulle fungera i verkligheten.

Hockeyspelare, elever och lärare behövde inte diskutera länge innan alla kunde enas om att det finns många likheter mellan en skolklass och ett hockeylag. I båda samlas människor som ska utvecklas och prestera tillsammans och då krävs dels att man mår bra och känner sig trygg och dels att det finns gemensamma ramar som alla är överens om och följer.

BIK-spelarna berättade om föreningens motto, ”Vi har bara varandra” och hur det är grunden i lagets sammanhållning. Några exempel på det är att man ser till att nya spelare ska känna sig välkomna, att man pushar varandra att utvecklas och att man stöttar varandra om någon mår dåligt. Det är också viktigt att man får vara den man är och att alla respekterar att man tycker och gör saker på olika sätt.

Eleverna berättade om sin vardag och om de regler som man satt upp i klassen och för olika rastaktiviteter. Även i ett hockeylag finns många regler och de finns, precis som i skolan, för att verksamheten ska fungera så bra som möjligt. När man jämförde regler visade det sig finnas många likheter – till exempel att man ska komma i tid och inte har sönder saker med flit. Spelarna berättade att hockeyklubbor är väldigt dyra och kostar mycket för klubben att ersätta. Därför finns en regel att man inte får slå sönder dem med flit, även om man blir arg. Elever och lärare berättade att elever ibland är ovarsamma med skolans pingisrack och att det kan bli för dyrt för skolan att ersätta dem.

I en klass pratade elever och hockeyspelare om hur det känns att komma som helt ny till en grupp. Det var nervöst oavsett om det handlade om att komma till en ny klass eller till ett nytt hockeylag. Spelarna gav sina bästa tips för hur man välkomnar en ny klasskamrat utifrån hur man tar hand om nya lagkamrater i BIK.

Tim Juel hade inte spelat det populära rastspelet King på många år, men togs under rasten väl omhand av ett gäng elever som lärde honom reglerna och visade hur han skulle göra. Detta togs i uppföljningen efteråt upp som ett bra exempel på hur man tar hand om varandra och har förståelse för kompisar som inte kan lika mycket som man själv. På fotbollsplanen jobbade spelare och elever tillsammans med att se till att alla fick passningar och att det inte blev bråk om reglerna.

Henrik Lundberg har varit med på nästan alla besök i Karlskogas grundskolor och han gillar uppdraget.

”Det är roligt och det märks att vi gör skillnad”, säger han där han står tillsammans med de andra spelarna på skolgården efteråt och skriver autografer och låter sig förevigas med upprymda elever i otaliga selfies. ”Barnen tycker att det är kul när vi kommer. De har väldigt många år framför sig och kan man då vara med och bidra lite och pusha dem i rätt riktning känns det väldigt bra.”

Ni och eleverna kom fram till att det finns en hel del likheter mellan en skolklass och ett hockeylag!

”Ja, det finns det absolut. Vi måste hålla ihop, respektera och hjälpa varandra, både under bra och dåliga dagar. Mottot ’Vi har bara varandra’ gäller både ute i den stora världen, i laget och i klassrummet. Det tycker jag är viktigt att man får lära sig.”

”Vi ville få BIK-spelarnas hjälp att visa hur man är en bra kamrat. Som en slags teambuilding, kan man säga”, säger läraren Anette Andersson om anledningen till dagens besök. Ännu ett besök i andra klasser är redan planerat.

Tror du att eleverna kunde se och förstå parallellen mellan skolans och hockeylagets värld?

”Ja, det tror jag absolut. Nu gäller det för oss att fortsätta prata om det och återupprepa det vi sa idag så att de inte glömmer. Vi kommer till exempel att använda bilderna som vi tog idag med BIK-spelarna för att påminna eleverna om besöket och vad vi kom fram till.