Jakob Bengtzén: Soffbiljetterna är livsviktiga för oss

19 november 2020 11:00

Vi pratar med Marknads- och försäljningschef Jakob Bengtzén om ovissa tider, nya innovationer och de livsviktiga soffbiljetterna.


Det råder inget tvivel om att de sportsliga förutsättningarna för idrottsföreningarna är unika och svåra detta coronans år 2020. Men även för gänget på kontoret, de som skapar förutsättningarna för det sportsliga och planerar och genomför matchevenemangen, har resan så här långt varit både skumpig och ryckig.

På måndagseftermiddagen meddelade regeringen vid en presskonferens att nya restriktioner kommer att införas från den 24/11, då bland annat ett maxantal på åtta personer vid allmänna sammankomster införs. I skrivande stund är det inte helt klart exakt vad som kommer att gälla för sportevenemang men BIK har fått beskedet att loger och restaurang fortfarande får vara öppet som tidigare. Ovissheten är något som Jakob Bengtzén och hans kollegor på marknadssidan har vant sig vid att förhålla sig till.

”Vi vet att läget snabbt kan ändras och försöker vara redo för vad som än väntar. Vi planerar givetvis för publik den dagen och på det sätt som det blir tillåtet”, säger han.

Det har varit en lindrigt sagt speciell säsong för spelarna och ledarna så här långt. Hur skulle du vilja sammanfatta situationen för er på marknadssidan?

”Det har varit ungefär lika speciellt för oss. Vi brinner för att locka människor till Nobelhallen och skapa nätverksträffar för våra partners, men där är det ju totalt stopp just nu. De rutiner och det årshjul som vi arbetar efter har vi inte kunnat använda oss av i år så för oss har det handlat mycket om att hitta nya vägar och andra sätt att samla våra supportrar och samarbetspartners och ge dem ett mervärde trots att de kanske inte får vara på plats.”

”Ska man ändå tänka lite positivt så har vi aldrig haft så här bra kontakt med våra samarbetspartners. I och med allt strul och alla frågor som uppstår har vi nästan daglig kontakt och det bygger relationer för framtiden. Sedan måste man vara innovativ och för vår del innebär det bland annat att vi satsat mycket på att utveckla vår digitala kommunikation.”

Några exempel på den här satsningen?

”Dels har vi vässat vårt uppsnack inför och under matcherna så att vi sänder live en halvtimme innan med till exempel Torsten Yngveson och olika profiler och gäster. Vi håller också på att jobba fram en slags digital frukostklubb som ska hålla våra supportrar och samarbetspartners uppdaterade om vad som är på gång i klubben. Dessutom kommer vi lagom till första advent sjösätta ’Roos & Arvid knackar på’. Det är en riktigt rolig idé, inte minst som spelarna själva föreslog och har varit drivande i det projektet. Vi filmar när de hälsar på hemma hos spelare i laget, fikar och går husesyn. Jag tror att den serien kommer bli uppskattad!”

Men trots att gänget på Marknad försöker vara kreativa och positiva är läget är förstås väldigt tufft ekonomiskt.

”Ja, det ska vi inte sticka under stol med. Det finns en stor risk för ett negativt resultat och vi på marknadssidan fokuserar just nu på att ta en månad i taget. Det gäller helt enkelt att överleva den här säsongen, sedan hoppas vi kunna börja på ny kula med våra grymma partners och supportrar och på sikt hitta tillbaka till den fina utveckling som vi hade innan pandemin bröt ut.”

När man i media pratar om de ekonomiska förutsättningarna i SHL nämns ofta tv-pengarna som en viktig ekonomisk faktor. Så fungerar det inte i Hockeyallsvenskan.

”Nej, vår ersättning är inte i närheten så stor som den som SHL-klubbarna får. Vi kan inte luta oss emot den på samma sätt som de kan.”

Det största ekonomiska tappet ligger, föga förvånande, på privatsidan.

”Hälften av våra intäkter kommer från företagssidan och en stor del av den andra halvan kommer från privatsidan. På företagssidan är inte tappet så stort, företagen har varit fantastiska och ska ha mycket kredd. Vi försöker gottgöra dem på olika sätt. Men publiken är en viktig del av BIK på många sätt och restriktionerna där påverkar oss rejält. Det är väldigt fint att så många med säsongskort valt att efterskänka kostnaden men tyvärr räcker det inte på långa vägar för att täcka intäktsbortfallet. Vi förlorar stora belopp på lösa entrébiljetter till varje match och vi har också ett stort bortfall när det gäller till exempel pubförsäljning samt korv och kaffe i pausen. Detta speciellt under helgmatcherna, då vi under en normal säsong drar in mycket pengar på den biten.”

Ett av 2020-års nya ord är soffbiljett, ett sätt för supportrarna att bidra trots att man inte får vara på plats. För BIK är dessa livsviktiga.

”Ja, de har visat sig vara väldigt viktiga för oss. På de nio hemmamatcher som vi spelat så här långt har vi sålt 2 692 stycken, vilket ger ett snitt på nästan 300 per match. Det innebär en intäkt på knappt 30 000 kronor per match. Det är väldigt viktigt att man som supporter fortsätter köpa soffbiljetter – om vi fortsätter på den här nivån kommer vi få in upp emot 800 000 kronor på soffbiljetter den här säsongen. Vi har inte budgeterat med de här intäkterna och om vi får ett bra resultat där kommer det verkligen att göra stor skillnad för vår ekonomi.”

Det finns många sätt att som supporter fortsätta stötta BIK Karlskoga i den extrema situation man nu befinner sig i.

”Först och främst genom att fortsätta köpa soffbiljetter. Vi försöker att ge tillbaka genom att varje match lotta ut fina priser – allt från loger, restaurangbord till signerade matchtröjor. Det finns även säsongssoffbiljett att köpa – perfekt för både företag och privatpersoner”, tipsar Jakob som även önskar att fler passar på att lösa medlemskap i klubben.

”Sedan är swishkampanjen som vi startade i våras fortfarande igång (se nummer längst ned), och möjlighet att skänka pengar via bankgiro finns för den som inte har swish. Kanske en slant istället för den där korven eller kaffet som du skulle ha köpt på plats i arenan?"

Ett sista tips från Jakob är dessutom en perfekt lösning för dig som börjat fundera över hur du ska lösa julklappshandlingen i dessa pandemitider:

”Jag vill slå ett slag för vår trevliga webb-shop som vi nyligen uppdaterat med massor av supportergrejer. Där hittar man perfekta julklappar till hela släkten och varenda BIK-älskare i bekantskapskretsen. Du beställer via nätet, så att du slipper dessutom gå ut och trängas i butiker.”

Han vill också passa på att skicka med ett tack till alla stolta BIKare därute.

”Vi är väldigt tacksamma för det stöd vi fått så här långt – inte bara i det ekonomiska utan för den pepp det ger. Känslan är att skaran av BIK-supportrar som står bakom oss i vått och torrt växer för varje år. Den lojaliteten som supportrarna visar betyder väldigt mycket för oss. Vi vill vara stadens lag och det tycker vi också att vi mer och mer håller på att bli.”

Till sist, vad önskar sig BIK:s marknadschef mest av allt just nu?

”Att vi får fortsätta vara hela och friska, men också att våra konkurrenter får fortsätta vara det så att vi inte behöver ställa in några fler matcher. Sedan hoppas jag givetvis på seger mot Väsby i morgon!”


Swisha (valfritt belopp): 123 351 58 06

Bankgiro (valfritt belopp):

Clearingnummer: 8452-5 Kontonummer: 944 759 577-9

Här kan du köpa soffbiljett (100 kr/st).

Om du vill köpa soffsäsongskort eller diskutera samarbete kontaktar du Jakob Bengtzén på telefon 070-730 89 25 eller via mailadressen [email protected]