I hela 16 säsonger – innan den blev SHL - har Bofors spelat i landets högsta liga och efter att vi kämpat oss tillbaka efter några tuffa år på 90-talet är vi numera det enda lag som spelat samtliga säsonger i HockeyAllsvenskan. Under 11 av de 12 senaste säsongerna har vi tagit oss till slutspel – och detta trots att vi i princip aldrig har haft en spelarbudget ens i närheten av toppkonkurrenternas.
BIK Karlskoga är både humlan som trotsar alla tyngdlagar och katten (!) bland hermelinerna som aldrig kommer på tal när hockeyhöjdare diskuterar vilka lag som de tycker bör ha en plats i ett utökat SHL. Vi nämns aldrig i experternas förhandstips och förvåningen i Hockeysverige tycks lika stor varje år när vi faktiskt är med i toppen.
Trots vår gedigna historia är det fortfarande bara vi själva som tror på oss. Varje år, så också denna varma sommar anno 2023.
Vi har verkligen bara varandra och det ligger något otroligt inspirerande i detta faktum.
--
Vår etablering som ett topplag i HockeyAllsvenskan är inte någon slump och beror inte bara på fingertoppskänsla hos sportchefen, BIK-anda och ett ledarskap inom laget som har gått i bräschen. Ett stenhårt arbete på Marknad med en målmedveten satsning på partnersidan har gjort att vi har gått från ett bottenlag vad gäller spelarbudget till att husera någonstans i mitten av tabellen.
Men med detta sagt – man får aldrig slå sig till ro eller klappa sig själv på axeln.
Svensk hockeys rörliga seriesystem är vackert och en garant för intresse men det gör samtidigt tillvaron skörare än någonsin.
I och med det nya, rafflande upplägget där ett SHL-lag ramlar ned varje år ökar den ekonomiska och sportsliga pressen även i HockeyAllsvenskan. Enbart den fallskärm som det degraderade laget får med sig från SHL motsvarar nästan spelarbudgeten för en del hockeyallsvenska lag och ovanpå det har SHL-klubbarna så här långt öppnat bankvalven och gått all-in enligt lex HV71 för att se till att sejouren bara blir ettårig.
Till det kommer ett helt gäng befintliga lag i ligan som kraftsamlar och mer eller mindre uttalat går för en plats i SHL. Det innebär att Bofors nu ställs mot trupper som kan vara både dubbelt och två, tre gånger så dyra som vår.
Ingen går säker någonstans.
Samtidigt måste vi se det positiva i detta - HockeyAllsvenskan har blivit en högkvalitativ liga. För sjätte året i rad ökar ligans tittarsiffror och vårens slutspel innebar ännu ett rekord. Även publiksnittet i arenorna ökar – ligans snitt har gått upp med hela 25 procent bara sedan 21/22!
Högre kvalitet, mycket att spela för och med fler spelare som tänkt om och numera har den svenska andraligan med på listan till agenten är nycklarna.
Så räkna med underhållande matcher i Nobelhallen i vinter!
---
En följd av att vi i Bofors har etablerat oss som ett topplag är att förväntningarna stiger.
”Varför går inte BIK Karlskoga, som andra lag, ut med den uttalade målsättningen att nå SHL?” frågade sig till exempel nyligen ett fans i en diskussion på nätet. Vi ska återkomma till den frågan.
En annan supporter var nyligen inne på kontoret och köpte seriekort (bara grundseriens matcher) i stället för det säsongskort (där även slutspel ingår) som hen och hens vänner tidigare haft. Hen hymlade inte med att de tycker att HockeyAllsvenskan ser så svår ut i år att de inte ser någon anledning till att satsa på det annars mer fördelaktiga säsongskortet. ’Det är ju inte alls lika säkert att vi går vidare i år och då har vi kastat bort pengarna’, konstaterade hen och det är en supporters fulla rätt att tänka och göra så. Men man kan också se de där extra hundralapparna som en investering i, och till viss del en sponsring av, laget i ens hjärta.
Ytterligare någon kräver fler ’spetsvärvningar’ för att hen ska vara villig att satsa på klubben. Men för att kunna vara med och bjuda på namnen som nämns – och som inte sällan ligger nära SHL-kollegorna i lön – eller bygga en större, mindre sårbar trupp måste vi ha pengar till det. Och det har vi inte idag.
Att invänta toppnamn innan man satsar på säsongskort eller medlemskap är med andra ord kontraproduktivt.
--
Vi själva tror stenhårt på det här laget.
Torsten har omsorgsfullt byggt en genomtänkt trupp med både rutinerad spets, spelare som är redo för större roller och unga, mycket lovande talanger som valt Bofors just för att de har höga ambitioner.
Jag som följt gänget genom försäsongen ser en grupp som redan har börjat formas in i BIK-andan, tävla och komma samman. Jag kan redan nu se ett helt gäng potentiella nya publikfavoriter som ni kommer att få börja lära känna under sommarens fördjupade intervjuer på hemsidan.
Det här laget kommer att ge allt och lite till för en lång säsong och för att visa att dyrast definitivt inte behöver vara bäst.
--
Partnersidan är stark. Nu är det dags för privatsidan att ta nästa steg.
I skrivande stund har 215 privatpersoner köpt serie-/säsongskort.
Förra säsongen var vi åtta i publikligan i grundserien, vilket alltså innebär att sju av våra ligakonkurrenter hade ett högre publiksnitt än oss.
Vi behöver inte jämföra oss med lag som Björklöven och Djurgården som ligger närmare det dubbla. Det räcker med att titta på till exempel Mora eller Västerås som snittar cirka 400–500 fler i publiken än oss under varje hemmamatch i grundserien. Det innebär, om vi utgår från en lågt räknad schablon om 150 kr i inträde, 60 000 -75 000 mer i intäkt per match och på en hel säsong ytterligare upp emot 1,5 miljoner rakt in i kassan. Och då räknar vi alltså bara biljetterna, inte konsumtionen i arenan eller parkeringsavgifter.
Fler på plats är en förutsättning för att vi ska kunna gå för en plats i högstaserien.
--
Vi är beroende av att alla tänkbara olika grupper väljer att besöka Nobelhallen och på andra sätt investerar i BIK Karlskoga. Det som är en passion för en del är en produkt för andra.
Vi jobbar hela tiden för att alla, från hardcore-supportern som lever och andas BIK och har stenkoll på det mesta som händer på isen till sällanbesökarna som främst är där för att hänga med polarna i baren, representera i en loge eller umgås med familjen ska trivas och komma tillbaka.
Sänkta priser visade sig inte vara någon lösning. Vi sålde förvisso rekordmånga kort i fjol men såg ändå inte någon ökning i publiksnittet (2479 i grundserien respektive 2484 i slutspelet). Ett lägre pris för korten innebär att vi måste sälja mer godis, öl och korv i arenan och då måste folk också välja att vara på plats och konsumera.
--
Vi räknar förstås alla varenda minut tills den nya, moderna Nobelhallen är redo att tas i bruk. Närmare till mat och dryck för alla och med fler alternativ, högre komfort och mysigare miljöer samt möjlighet till att sektionerna för att attrahera olika grupper är några exempel som vi vet är viktiga för många. Konkurrensen om besökarna är hög med två arenor på toppnivå bara några mil bort.
Under tiden får vi göra det bästa av vår hemmaborg och passa på att njuta av atmosfären i en tämligen genuin och unik hall från en häftig tidsepok inom sporten – en tidsresa som brukar imponera även på hardcore-bortasupportrar.
Tänk att en dag kunna berätta för barnbarn och barnbarnsbarn att jag, minsann, har varit i Nobelhallen när den hade Sveriges största ståplats!
---
Mer positivt! En mycket lovande åsikt kom fram i den undersökning som HockeyAllsvenskan under våren gjorde på uppdrag av oss klubbar: BIK Karlskogas supportrars vanligaste svar på frågan om vad som skulle få dem att gå på fler matcher var följande: ”Att det är fler på läktarna”.
Drag i Nobelhallen är alltså det som drar flest och ger mest.
Våra spelare är inne på samma sak när de lyriskt pratar om hur laget lyfter när man känner hela Nobelhallen i ryggen. Nya spelare som tidigare mött oss pratar om hur jobbigt det har varit att komma hit som motståndare när hela hallen kokar.
Det här är alltså något som vi alla, tillsammans ganska enkelt kan lösa.
Om alla som styr kosan mot Nobelhallen helt sonika får med sig ytterligare en person blir vi dubbelt så många.
--
För både lokala och långväga supportrar i alla åldrar är medlemskap ett otroligt viktigt sätt att stötta BIK Karlskoga. Medlemskapet kan dessutom bli en ren vinstaffär för de flesta då våra egna och våra partners rabatter och erbjudanden gör att man snabbt kan få tillbaka den satsade medlemsavgiften.
Vi kallar medlemskapet för vuxna för Stolta BIK:are och om du identifierar dig som en sådan är det viktigt att du också blir en av oss. Vi har idag nästan 30 000 följare i sociala medier och bara lite drygt 200 medlemmar.
Ett mål om 500 Stolta BIK:are redan i år borde inte vara orimligt.
Det skulle i så fall innebära 250 000 att investera i spelartruppen.
--
Så, tillbaka till frågan:
Vill BIK Karlskoga på allvar vara med och slåss om en plats i SHL?
Det är faktiskt DU som bestämmer svaret – för det är nämligen bara vi, tillsammans, som kan göra det möjligt.
Vad betyder BIK Karlskoga för dig? Tycker du att det är kul – ja rent av viktigt – att vi har ett framgångsrikt BIK Karlskoga och en lokal arena dit man kan gå tillsammans med vänner, arbetskamrater och familj för att njuta av bra hockey och en rolig kväll?
Då behöver vi dig nu.
Vi i klubben vill inget hellre än att ta nästa steg. Killarna ägnar sommaren åt att svettas, spy och blöda för att vara optimalt förberedda inför en av de tuffaste och mest svårförutsägbara säsongerna någonsin.
Nu måste vi veta att även du tror. Tror på oss, tror på att ’kattera’ kan ta plats bland hermelinerna och tror tillräckligt för att vara villig att investera både tid och en slant i BIK Karlskoga!
Och du - ta med dig grannen, klasskompisen, svärmor, golfpolaren eller vem du nu får tag i.
Det är ni som skapar förutsättningarna.
--
Här bokar du ditt serie-/säsongskort och här löser du ditt medlemskap.
Förturen för dig som hade kort i fjol går ut på fredag 30/6. Fram till 15/8 får du förra årets lägre pris på serie-/säsongskortet.