Privatsatsningen: Era svar och önskemål och våra åtgärder!
Publicerad: 2022-05-04
Nu har vi gått igenom era svar angående vår satsning på privatsidan. Här är era åsikter och önskemål - och våra åtgärder!

I en artikel på hemsidan för några veckor sedan berättade vi om vår planerade satsning på privatsidan. Vi behöver helt enkelt bli fler i Nobelhallen för att få det publikunderlag och de intäkter som krävs för att fortsätta vår satsning mot vår gemensamma dröm. Våra supportrar är livsviktiga för oss och, tillsammans med våra partners, är det ni som i ur och skur står vid vår sida som bygger det här laget och lägger grunden för våra framgångar.

Därför är det självklart för oss att, inför vår satsning, ta in era åsikter och förslag in i vårt förändringsarbete. Detta har vi gjort dels i form av en enkät där vi fick in strax över 200 svar och dels genom att ta till oss de kommentarer vi får i sociala medier. Givetvis har vi dessutom alltid ett finger i luften när det gäller diskussioner på olika forum och lyssnar av vad supportrar och partners har att säga när vi i olika sammanhang möts.

Innan jag berättar mer om svaren och om våra slutsatser vill jag betona två saker.

För det första: Allt måste inte ändras – vissa saker är värda att bevaras – och det är också en viktig del av vår satsning: vi vill vara genuina i allt vi gör. Vi ska inte gå ifrån det BIK Karlskoga står för och mångåriga supportrar ska kunna känna igen sig och trivas i Nobelhallen. Vår borg är till exempel en klappfri zon!

För det andra: Vissa saker kommer inte alla vara överens om. Där gäller det att för oss i klubben att hitta en gyllene medelväg för att alla ska känna sig lyssnade på och sedda samtidigt som vi hoppas att våra supportrar förstår att olika individer och grupper har olika behov och önskemål. Det gäller att alla kan hitta sin plats i Nobelhallen om vi ska kunna fylla den.


Med det sagt är de flesta som deltagit i enkäten och i övriga sammanhang rörande överens om många saker. Enkäten är för liten för att vara statistik gångbar men vi kan se att många olika grupper är representerade. Från mångåriga säsongskortsinnehavare till individer som av olika skäl aldrig besöker Nobelhallen. Både kvinnor och män och i åldersspannet från ungdom till pensionär har hört av sig.

Här kommer en sammanställning av svaren vi fått – och våra tankar och åtgärder kring dessa. De flesta enkätfrågor har så kallade frisvar, där deltagarna fritt kan skriva och då också ange flera olika svar.

Fråga: Vad är viktigt för att du ska välja att gå på match i Nobelhallen?

Svar: Veckodag, motstånd och starttid

Veckodag (helgdagar önskas), Motstånd (”roliga matcher”) och tid för matchstart är de vanligaste svaren bland dem som inte svarat att de alltid går, oavsett dessa faktorer.

Vår kommentar: Det bör poängteras att vi inte själva råder över ovanstående. Vi har en liga, motståndare och ett tv-avtal som vi måste rätta oss efter. Att helgmatcher är mest populära vet vi sedan tidigare och där önskar vi ju förstås sådana när schemat ska sättas.

Trots att många som svarat är eniga om att starttiden är viktig är de oeniga om NÄR matchen bör börja – några önskar tidigare start även vardagar pga att man har barn som ska till skolan dagen efter, andra har svårt att hinna hem från jobbet och vill inte ha en tidigare start. När det gäller helgmatcherna vill en del absolut ha tidigare start (15.00) medan andra vill ha absolut vill ha sen start (18.30 osv). Här får vi helt enkelt konstatera att starttiderna kommer att se ut som tidigare och variera efter den tid som vi får.

Svar: Sportsliga förutsättningar

Det sportsliga är förstås en punkt som många anger. Att BIK vinner matcherna, att man är med i toppen av tabellen och att man på allvar är med och tävlar om en SHL-plats är vanliga svar. Man vill se ”rolig” offensiv hockey, betydelsefulla matcher, man vill ha fler profiler (där nämns Kåberg av flera) och man vill ha fokus på lokala spelare i laget samtidigt som vi är med och konkurrerar med övriga lag om stjärnorna.

Vår kommentar: Sportsligt har vi hängt med i toppen under senare år och vi har gett de flesta större klubbar en rejäl match i våra interna möten. Men vi vill ta nästa steg!

En satsning mot SHL kostar pengar och vi har redan tidigare redogjort för de stora skillnader i ekonomiska förutsättningar som finns mellan klubbarna i HockeyAllsvenskan. Dessa lär inte bli mindre i och med det nya upplägget där redan rikare SHL-klubbar som åker ur SHL får en fallskärm på flertalet miljoner med sig. Vi vill göra en ansvarsfull satsning där vi inte äventyrar klubbens existens på lång sikt så det bästa du som vill se ett starkt BIK kan göra är att gå på våra matcher och vara medlem.

Vi har i skrivande stund fem spelare med BIK som moderklubb och/eller som har fostrats i vår juniorverksamhet i truppen och vi slussar hela tiden in egna juniorer som får prova på att träna och spela med A-laget. Här är det förstås en sportslig avvägning och vi samarbetar med Hockeyettan-klubbar för att hjälpa våra unga talanger utvecklas mot spel i BIK Karlskoga.

Svar: Nobelhallen och matcharrangemanget

Ytterligare en aspekt som tas upp är matcharrangemanget. Bra stämning med mycket folk och högljudd klack är viktigt men också faktorer som musik, aktiviteter samt ett varierat och smidigt tillgängligt utbud av mat & dryck.

De som besöker andra hallar i området, som t ex Löfbergs Arena och Behrn Arena, jämför med den och frågar efter något liknande. Många uppger att de längtar efter en modern, varm och snygg arena med faciliteter som till exempel fler kiosker, fler matserveringar, separat familjeläktare, fler sittplatser, bättre förutsättningar för klackarna, sektionerad ståplats, fler och fräschare toaletter samt en egen bar bakom klacken.

Många påpekar att något måste göras åt parkeringen – asfaltering, uppmärkning av platser och fler in- och utfarter. För dem som röker är det viktigt att få möjlighet att gå ut och röka i pauserna.

Vår kommentar: Matcharrangemanget utvecklar vi ständigt och vi tar tacksamt med oss de olika förslag och synpunkter om aktiviteter till exempel i pauserna och om att börja bygga upp en familjeläktare. Några konkreta förslag som vi fått är fler event (liknande tröjhissningen), fancorner efter varje match, tävlingar, uppvisningar, fler saker att se och göra före, under och efter match och då speciellt under matcher mot ”tråkigare” motstånd samt alternativ kring mat och dryck.

Vi satte oss ned med vår fantastiska klack under säsongen för att lyssna vad de önskar och se hur vi kan stötta dem och vi hoppas fördjupa vårt samarbete under kommande säsong.

När det gäller önskemål som kräver en ombyggnad av Nobelhallen ligger frågan helt på ägaren Karlskoga kommuns bord. Vi tar med oss åsikterna om parkeringen och vilka regler som gäller kring en eventuell rökruta till dem.

Svar: Priset

Lösbiljettpriser och priser på årskort är en annan faktor som många uppger. Flest anger specifikt att priserna på lösbiljetter på ståplats är för dyra. Några efterfrågar studentpriser.

Vår kommentar: När det gäller vår prissättning och erbjudanden kring lösbiljetter och säsongskort hade vi redan innan börjat gå igenom detta och vi kommer snart presentera en lösning med rejält sänkta priser som vi tror kommer att falla många av er i smaken. Här är det dock viktigt att de sänkta priserna verkligen leder till att fler kommer på matcherna så vi inte istället äventyrar vår satsning.

Som exempel kommer webbpriset på en lösbiljettspriset på ståplats vuxen under grundserien att sänkas från 160 till 120, det vill säga en sänkning med 25 %. Med tanke på att en så stor andel av Nobelhallen består av ståplats är det en stor åtgärd för oss. Barn upp till 19 år har redan gratis inträde till Nobelhallen, vilket är tämligen unikt i högstaligorna.

Fråga: Har du säsongskort - varför/varför inte?

21 % av de som som besvarade enkäten har säsongskort och detta motiverar de med att det är billigare respektive smidigare, att de får behålla sin plats, att det är skönt att ha betalat allt ”så man kan gå på hockey även i slutet av månaden”, att de vill stötta klubben och/eller umgås med vännerna som också har.

79 % av dem som besvarat enkäten har inte säsongskort och där dominerar fyra förklaringar: Har inte råd (t ex student, ensamstående med barn), för mycket att betala på en gång, tycker att det är för dyrt/inte prisvärt eller har abonnemang på C-more istället. Ytterligare några anger att de just nu pga jobb och/eller familj tillfälligt har svårt att hinna gå på hockey och några konstaterar att de bor för långt bort.

Vi följde upp med frågan om man inför den kommande säsongen skulle vara intresserad av att abonnera på säsongskortet, det vill säga betala lite varje månad istället och där svarade en majoritet (42 %) ja, 28 % nej och 24 % vet ej. (6 % valde att inte svara). Möjlighet till delbetalning via Tickster fanns även inför säsongen 21/22 men den informationen verkar inte ha nått ut och det tar vi med oss i vår information inför årets släpp av säsongskort.

Vår kommentar: Vi har inför årets släpp gjort en ganska rejäl make over av våra kort så att det ska bli billigare, smidigare och bättre att ha säsongskort till Nobelhallen. Ett kort ska helt enkelt vara ett bra alternativ även för dig som inte kan gå på alla matcher. Om vi fortsätter med vårt vanligaste exempel ”ståplats vuxen” sänks seriekortets pris från 2850 kronor till 1978 kronor. Om du väljer seriekortet ser du alltså alla grundseriematcher för endast 76 kronor matchen.

Fråga: Vill du som har säsongskort köpa med slutspelsmatcherna redan från början?

Ytterligare en sak som vi sett över är säsongskortslösningen, som har varit en tuff nöt att knäcka. Vi har tidigare testat olika varianter och i år förlängdes säsongskorten inför slutspelet för dem som inte sa upp dem. Den andra lösningen, att man måste säga till för att det ska fortsätta gälla, hade tidigare lett till viss irritation hos dem som glömt säga till. Nu efterfakturerades man för de matcher som spelades och även där har det blivit en del samtal och missuppfattningar.

När vi frågade deltagarna i enkäten om vilket alternativ de önskade ville hela 43 % köpa grundseriekort inklusive slutspelskort direkt. Det innebär att man redan från säsongsstarten vet att man har biljett till alla säsongens matcher, behåller sin (sitt)plats och har betalat allt från start.

26 % ville hellre köpa bara grundseriekort och sedan efterfaktureras lösbiljettspriset för slutspelet. De behåller alltså sin plats och betalar lösbiljettpriset på biljetterna till de matcher som spelas.

15 % skulle välja att köpa grundseriekort och sedan själva köpa lösbiljetter till de matcher de önskas (plats ej garanterad, ord pris på biljetter). Ytterligare 15 % valde att hoppa över frågan.

Vår kommentar: Nu har vi, i samarbete med Tickster och efter att ha gått igenom övriga lags lösningar kommit fram till följande två kort som vi kommer att testa under säsongen 22/23:

SERIEKORT innebär att du har biljett till samtliga grundseriematcher. Som seriekortsinnehavare har du, via länk, förtur till slutspelsbiljetterna match för match innan de släpps som lösbiljetter och har därmed möjlighet att köpa din plats till aktuellt lösbiljettspris. Om man inte gör det går biljetten ut till försäljning.

SÄSONGSKORT innebär att du redan från början säkrar din biljett genom samtliga grundseriematcher och efterföljande matcher oavsett hur många det blir eller om priset höjs. Detta kan kombineras med ett abonnemang där man betalar lite varje månad eller en ren avbetalning på de antal månader man väljer så att inte kostnaden blir för stor på en gång.

Vi släpper seriekort och säsongskort snart och kommer då återkomma med mer information.

Fråga: Är du medlem - varför/varför inte? Vilka förmåner önskar du ska ingå i ett medlemsskap?

Här återkommer vi i ett separat uppföljning. Svaren vi fick bekräftade dock vår egen bild att den digitalisering och förenkling av hur man blir medlem som vi planerar behövs. Många skrev i sina svar att de vill bli medlemmar men inte vet hur de ska göra.

Vi måste också bli tydligare med vad som ingår – inte minst alla förmåner – och hur viktigt det är för att stötta klubben. Medlemskap är ett bra sätt att stötta även för den som bor för långt borta för att regelbundet kunna besöka Nobelhallen. För våra medlemmar planerar vi också en spännande nyhet som vi kommer att lansera inför säsongsstarten.

Kommunikation, Privatmarknad och CSR Marie Angle