Satsning på privatsidan: Har du svaret på 10 000-kronorsfrågan?
Publicerad: 2022-04-19
Vi måste bli fler i Nobelhallen! Planeringen inför en satsning på privatsidan är i full gång och nu vill vi höra vad du tycker och vilka åtgärder du vill se.

Privatmarknaden har fått stå tillbaka lite i den ytterst slimmade organisation som en liten hockeyklubb med stora sportsliga ambitioner har att tillgå. Det innebär dock inte att vi inte bryr sig om våra supportrar eller inte försöker ordna det bra för dem utan att det behövs ta ett samlat grepp om privatsidan. Det planerar vi för nu under våren.

För supportrarna är viktiga - ja, till och med avgörande - för BIK Karlskogas framtid.

För även om företagssidan stadigt växer och det i höstas inte fanns en enda liten sargskylt kvar att sälja har nämligen utvecklingen på privatsidan gått lite trögare. Eller, för att tala klarspråk: Publiksnittet behöver höjas och detta av många anledningar.

Främst förstås det rent ekonomiska. Om vi ska kunna fortsätta vara med i toppen och slåss om den där SHL-platsen som vi drömmer om måste våra supportrar välja att komma och se hemmamatcherna i Nobelhallen.

{!A}

Ta en titt på följande matematik:

BIK satsar rejält och truppen för säsongen 21/22 var säsongens dyraste genom tiderna: drygt 7,5 miljoner kronor. Inför nästa säsong är planen att öka ytterligare något.

Hv71 vill inte öppet diskutera vad årets spelartrupp kostar men har officiellt meddelat att man, som fallskärm från SHL, fick med sig sex miljoner inför årets säsong. Lägg därtill att klubben är en av Hockeysveriges rikaste och gör allt i sin makt för att sejouren i HockeyAllsvenskan bara ska bli ettårig. Enligt bedömare är det rimligt att anta att deras totala budget är nästan fyra gånger så hög som BIK Karlskogas. MoDo sticker inte under stol med sin budget: 16 miljoner kronor. SHL-satsande fyran Björklöven och uttalat SHL-satsande femman Västerås har också de en budget som rör sig i de här regionerna.

Publiksnittet har länge legat runt 2500 i Karlskoga. 20/21 hade Björklöven 4754, MoDo 3774 och Västerås 3112 i snitt. HV71 hade inledningsvis i höstas ett publiksnitt på över 5000 och detta innebär att Jönköpingslaget och Björklöven därmed har ungefär dubbelt så många besökare som BIK Karlskoga under en säsong. Det är klart att det ger helt andra ekonomiska muskler - som till exempel när man är med och slåss om attraktiva spelare på sommaren eller att vill kunna bredda en skadeskjuten trupp inför deadline i februari. Det blev också ganska tydligt under vår semifinalserie mot just HV71.

Det gäller att så många som möjligt bryr sig tillräckligt om BIK för att, utifrån sina förutsättningar, vara beredda att lägga tid och pengar på klubben - oavsett om det handlar om vråla sig hes på läktaren, köpa och bära en halsduk, bli medlem eller satsa på ett eget säsongskort.

All kredd till den växande sjungande skaran på hemmastå, och till alla er som troget dyker upp oavsett väder, vind och tabellplacering.

Men vi behöver bli fler och utmaningarna är många.

En pandemi som medfört en pandemi

Den planerade satsningen på privatmarknaden bromsades, som ni vet, av en pandemi. Vårt ganska stabila publiksnitt på 2500 rasade på grund av restriktioner som satte en flytande gräns någonstans mellan 8 och 1200 besökare.

Covidbeviset blev en vattendelare där många tyckte att det blev svårt och krångligt och där ytterligare några missförstod och till och med bojkottade då de trodde att det var något vi i BIK och inte myndigheterna bestämt. Överlag kan vi se att de många turerna kring vad som gällt under pandemin har förvirrat och skrämt bort besökare.

Vi har sett en försiktig, positiv publiktrend under slutspelet men faktum är att publiktappet består och det gäller inte bara oss utan så gott som alla andra lag.

Vår officiella publiksiffra har ibland ifrågasatts då det ser ut att vara fler på plats än tidigare, trots att publiksiffran (kring 2800) är densamma. Det finns en enkel förklaring till detta: I den officiella siffran ingår sålda säsongskort oavsett om innehavaren är på plats. Under attraktiva matcher är fler av dem på plats, vilket gör att man upplever det vara fler på plats i hallen.

Varför stannar folk hemma?

När vi frågar supportrar varför de inte kommer till Nobelhallen får vi nästan alltid något av nedanstående tre svar:

Rädsla

Några är fortfarande rädda för folksamlingar och läktarhäng. Rädslan som covid fört med sig lever kvar och har gett en ny medvetenhet i främst riskgrupperna.

Tappat intresset

Två säsonger utan live-hockey har fått en del - från 'hardcorefans' till sällanbesökare - att tappa gnistan. Man har helt enkelt fått andra intressen som har tagit över. Vi jobbar på en strategi för att lokalisera och försöka vinna tillbaka dessa. En attraktiv hockey, fina resultat och en bra stämning samt trevliga evenemang i hallen är grundförutsättningarna. Kommunikation är a och o. Men hur når vi fram genom bruset?

TV har tagit över

.Den största gruppen är utan tvekan de som fortfarande gillar hockey och brinner för BIK men som, för att kunna följa sitt lag, har skaffat tv-abonnemang. Detta inte sällan med en ganska lång bindningstid för att få det bästa priset. Om man redan betalar för att se matcherna är det förståeligt om man inte vill betala ännu en gång för att gå på matchen. Många säger också att man har vant sig vid soffan, att det är smidigare och bekvämare att se hockeyn hemifrån. Här handlar det från vår sida om att övertyga dem om att live-hockey är bäst - och att deras val som publik spelar en oerhört viktig roll!

Vi ser att supportrar diskuterar publikfrågan i sociala medier och det händer att vi får frågan om vad vi i klubben gör för att få fler att komma till Nobelhallen.

Vad gör BIK åt detta?

Den idrottsliga prestationen är alltid nummer ett. Vi gör allt vi kan för att erbjuda bra, underhållande hockey och ett lag som engagerar och vinner matcher. Utöver det bjuder vi in folk, skapar olika kringarrangemang för olika grupper, kör egen BIK-tv och försöker också skapa en trevlig miljö i hallen.

Inför säsongen 22/23 planerar vi dessutom i förändringar kring paketeringen av säsongskort och medlemsskap.

{!B}

Vilken roll spelar priserna och vad kan vi göra där?

Vi har tittat på den ekonomiska aspekten - priserna för säsongskort och lösbiljetter och har långtgående tankar och idéer för förbättringar även här. Generellt ligger vi inte högre än andra lag.

Vi tittar också på en lösning där man kan välja att abonnera på säsongskortet och betala en mindre summa varje månad.

När det gäller priserna ser vi två utmaningar:

Sänkta priser får inte innebära minskade intäkter

Sänkta priser leder till sänkta intäkter - så tillvida det inte innebär fler besökare som väger upp tappet (och givetvis helst även ökar inkomsterna). Här måste vi alltså vara väldigt säkra på att vi får fler besökare innan vi justerar priserna.

Det vi kan se är att priset inte verkar vara avgörande. Antalet besökare under BIK-kronanmatchen, där inträdet var gratis, var nämligen inte nämnvärt fler.

Att ha differentierade priser utifrån motstånd och matchdag är också en populär lösning för att locka besökare. En onsdagsmatch mot ett bottenlag i november drar helt enkelt inte lika många besökare som en fredagsmatch mot våra främsta rivaler. Detsamma gäller förstås också slutspelsmatcher, årets häftigaste matcher. Men just nu ser vi inte någon sådan tydlig trend. Vi har landat på cirka 2300, det vill säga under vårt gamla snitt, under båda våra kvartsfinalmatcher mot Mora - som ju ändå bjudit på intensiv hockey, starka känslor och segrar.

Till det sista grundseriemötet med Hv71 - en lördag som dessutom innebar tröjhissning - kom 3134 varav minst ett hundratal var tillresta HV-supportrar. Det är inte en dålig siffra men mot bakgrund av att matchen som sådan ska vara en av säsongens absoluta höjdpunkter är det inte tillräckligt. Det är, i själva verket, här någonstans som vårt snitt behöver ligga.

Nobelhallen är inte som andra arenor…

Vi har idag inte någon tidsplan för när Nobelhallen kommer att renoveras.

Nobelhallen är nästintill ensam i sitt slag idag och vi - och många med oss - älskar den för dess charm och retrokänsla. Men när vi jämför oss med andra klubbar och deras priser blir det tydligt att Nobelhallen har speciella förutsättningar som gör prissättningen svårare.

De flesta arenor har idag främst sittplatser och detta dessutom på både kort- och långsida och i olika lägen. Sittplats ger bäst intäkter. Företag och många privatpersoner brukar vara beredda att betala mer för de mest attraktiva platserna. Men kan samtidigt avsätta de något sämre platserna för familjer, pensionärer eller studenter där ekonomin är viktigare än placeringen. I Nobelhallen som den ser ut idag har vi inte så många sittplatser och de är dessutom i ungefär samma läge allihop.

Ståplats är numera oftast kraftigt begränsad i dagens arenor. Ofta finns den på kortsidan. I Nobelhallen är större delen av hallen ståplats. Det är här de flesta besökarna finns och det finns ingen möjlighet att skärma av och ha billigare och dyrare platser beroende på placering. Vi vill gärna sänka priserna för både säsongskort och lösbiljetter och har en plan för detta, men hur säkerställer vi att vi får tillräckligt många ny besökare för att inte gå back istället för att öka våra intäkter?

{!C}

Medlemmar sökes!

Medlemsskap är ett bra sätt att stötta klubben oavsett hur nära eller långt ifrån Nobelhallen man bor.

Hv71:s ordförande Anders Wilander berättade i en intervju nyligen (Expressen 27/3) om den kraftsamling som klubbens supportrar gjorde i somras efter det chockartade uttåget ur SHL:
"När klubben som minst förtjänade det, så ställde orten upp. - Vi gick från 1700 medlemmar till 8500 medlemmar. /…/ Det blev en signal om något, att nu ställer vi upp här, och vi hoppas kunna infria de förväntngingarna."

BIK har idag ungefär 700 medlemmar. I den siffran ingår vi som arbetar inom klubben och klubbens juniorer, det vill säga cirka 300 aktiva. Idag kostar det 250 för en enskild person och 400 kronor för en hel familj att bli medlem. Som medlem får du, förutom den viktiga rösten och deltagandet i årsmötet men, bland annat fina rabatter hos partners.

Idag drar vi in cirka 130 000 kronor totalt per år i medlemsavgifter för våra 700 medlemmar. Vi har en bra bit över 20 000 följare på sociala medier (med reservation för att några följer oss på flera plattformar). Om vi kan få 10 % av dessa att bli medlemmar skulle det innebära över 2000 nya medlemmar och en rejäl öknining på intäktssidan.

Kan vi, genom att vässa dealen och erbjuda ett medlemsskap med ett bra och attraktivt innehåll och en tydlig signal om hur viktigt det är för oss, åtminstone våra medlemmar till nästa år?

Vi håller redan nu på att snickra på ett medlemsskap som vi tror kommer locka många - i olika åldrar och med olika engagemang och förutsättningar. Vi jobbar också för ett system som gör det smidigare att bli och förbli medlem. Vi behöver också bli bättre på att kommunicera hur viktigt medlemsantalet är för klubben.

Klarspråk

Allt detta ekonomisnack kan låta kallt och beräknande och långt från det varma, personliga och inbjudande vi vill stå för.

Men vi har ju alla samma vision här - vi håller på med detta för att vi vill vinna, ha kul tillsammans och nå vår gemensamma dröm. Precis som det innebär att klubben måste scouta spelare, träna hårt och rehaba skadade spelare måste vi på marknadssidan se till att pengarna, själva förutsättningen kommer in. Vi får ofta frågor om varför vi inte är med och slåss om någon aktuell toppspelare och uppmaningar om att satsa för att matcha övriga toppklubbar.

Men framgång kostar.

Visst har humlan BIK bevisat om och om igen att vi kan flyga. Men för att bygga en bred, slagkraftig trupp som kan konkurrera om en SHL-plats och, väl där, etablera sig krävs ett en långsiktig, stark ekonomisk grund.

Och tiotusenkronorsfrågan (även om beloppet i det här sammanhanget borde vara betydligt högre) är hur vi ska få fler att välja Nobelhallen och BIK i en värld av diverse lockelser, begränsningar och tuffa prioriteringar.

Där behöver vi din hjälp. Vad har du att säga om priserna, om det du får och det du vill ha?

Maila, ring, knacka på eller skriv i våra sociala medier. Mest av allt önskar vi att du svarar på frågorna i vår enkät, som du hittar nedan.

Kommunikation, Privatmarknad och CSR Marie Angle