Krönika: Nu behöver vi bara en enda sak

Publicerad: 2021-10-09
En krönika om det livsviktiga.

"Vi har bara varandra" började som ett brandtal i A-lagets omklädningsrum under en sportsligt tuff period. Det handlar om att det bara är vi, och inga andra, som skapar förutsättningarna. Vi tillsammans som kan göra det omöjliga möjligt. Truppen jobbar stenhårt tillsammans för att, år efter år och trots att medlemmarna skiftar, hålla mantrat levande.

"Vi har bara varandra", fast i engelsk tappning, sjunger spelarna som ni säkert redan vet efter en trepoängare och den här meningen är också en av fyra hörnpelare i klubbens nya värdegrund som du kan se på tavlor runt om i Nobelhallen.

"Vi har bara varandra" handlar om alla som räknar sig som stolta BIK:are. För faktum är att det då rakt inte bara är på isen som matcher och säsonger avgörs. För att vi ska nå en topposition i HockeyAllsvenskan och målet om en plats i SHL behövs rejält med understöd från läktarna, hängivna funktionärer och eldsjälar och - inte minst - partners och supportrar i alla tänkbara former som investerar i lagbygget.

Jag använder begreppet investering eftersom det är just det som det handlar om.

Det är vi stolta BIK:are som tillsammans ger BIK Karlskoga förutsättningarna. Utan ditt aktiva stöd finns det helt enkelt inga förutsättningar för drömmar, mål och framgång.

Matematiken är i grund och botten enkel. Och vi börjar från början.

Arbetet med att bygga kommande säsongs trupp börjar redan tidigt under vårvintern. Torsten må vara outstanding med att hitta rätt killar, men precis som alla sportchefer har han att förhålla sig till den spelarbudget som klubben har råd med.

Såväl klubben som supportrarna vill så klart ha en slagkraftig, bred trupp som dessutom ska vara färdigsajnad så tidigt som möjligt. Inte sällan undrar fans varför vi inte är med och hugger på någon attraktiv spelare eller varför det dröjer med nästa nyförvärv.

Det är här ekonomin kommer in.

För det är pengarna som styr. Simple as that.

Budgeten inför den kommande säsongen är faktiskt ännu inte satt när truppbygget påbörjas. Faktum är att budgeten är ett slags levande dokument som bygger på resultaten från tidigare säsonger och förväntade intäkter under den kommande säsongen. En första siffra sätts i månadsskiftet mars/april och sedan antas budget av styrelsen i augusti.

Marknadssidans försäljning gentemot företag och privatpersoner är grundförutsättningen för budgeten och därför har marknad sin egen högsäsong mellan februari och maj. Man kan, något förenklat, konstatera att värdet av ingångna samarbetsavtal med företagen samt sålda säsongskort och inbetalda medlemsskap sätter storleken på Torstens plånbok.

Vi har glädjande nog under de senaste åren kunnat se ett stadigt förbättrat resultat när det gäller företagssidan. Men hela 20 % av BIK Karlskogas budget utgörs normalt av privatmarknaden och här finns mycket att göra. I privatsidan ingår självklara poster som säsongskort, lösbiljetter och medlemsskap i klubben men också kringinkomster som till exempel parkeringsavgifter, försäljning i pub, kiosker osv under matcher samt supporterprylar.


Som enskild supporter kan det nog vara svårt att förstå hur viktig man och den i sammanhanget lilla, enskilda investeringen i form av en lösbiljett eller ett medlemsskap är för klubben.

Men om hundra vuxna* BIK:are väljer att stanna hemma och se matchen hemma en blåsig novemberkväll istället för att bege sig till Nobelhallen förlorar vi 21 000 kronor bara på inträdet. På en enda match.

På en hel säsong innebär det valet mer än en halv miljon i uteblivna intäkter. Och då är inte kaffet och hockeykorven inräknade.

BIK Karlskogas publiksnitt har legat relativt stadigt på 2400 under de senaste säsongerna, fjolåret givetvis undantaget. Det ska jämföras med toppkonkurrenter som säsongen 19/20 hade följande snitt: Björklöven 4618, Västerås 3099 och Modo 3390.

För Björklöven, med nästan dubbelt så många snittbesökare på varje match under en hel säsong, blir det förstås mucho mer dinero att stoppa in i spelartruppen. Och gott om utrymme till att förstärka när så behövs. Det såg vi vikten av i våras, när vi trots ett heroiskt kämpande i semifinalen mot just Umeåklubben, blev för tunna på grund av skador på flera viktiga spelare.

Tabellettan HV71 hade för övrigt 6741 personer på läktarna igår när BIK gästade.

Kontentan: Om vi ska kunna bygga en stark, bred trupp som kan vara med och slåss mot de stora drakarna är ett ökat publiksnitt ett måste.

Vårt nästa mål är att nå 3000 i snitt. Kan vi hjälpas åt att nå dit?


Hittills i år har vi sålt cirka 1000 säsongskort. Eftersom priset på säsongskorten varierar beroende på plats, ålder och hur tidigt man köper dem är det omöjligt att på rak arm räkna ut exakt vad en ökning skulle ge.

Men även här handlar det förstås om betydande belopp som skulle kunna gå rakt in i spelarbudgeten.

Genom att tidigt köpa ditt säsongskort visar du klubben att du tror på den kommande säsongen. Det ger BIK Karlskoga både en tryggare ekonomisk bas när budgeten ska sättas och en psykologiskt viktig signal om att våra supportrar anser oss värda att satsa på.

Dessutom är ett säsongskort det mest ekonomiska alternativet även för dig, inte minst om du bokar före 1/9 och därmed köper till specialpris. Här kan du läsa mer om och boka ditt eget säsongskort. Under hemmapremiären kommer du dessutom att kunna teckna dig på plats.


Ett annat fantastiskt sätt att stötta föreningen är att vara medlem.

Det funkar bra även för dig som bor långt borta eller av någon annan anledning inte kan besöka Nobelhallen så ofta som du skulle vilja. Ett medlemsskap kostar 250 kronor per person och 400 för en hel familj för en hel säsong. Medlemsskapet ger en rad vassa förmåner som vi tagit fram med lokala partners.

Men framför innebär ditt medlemsskap att du officiellt är en Stolt BIK:are som är med och drar ditt strå för ett ekonomiskt och sportsligt starkt BIK Karlskoga.

På de sociala plattformarna Twitter, Instagram och Facebook har vi totalt strax över 20 000 följare. Några av följarna är inte supportrar utan t ex media eller har andra positioner som gör att de vill hålla sig uppdaterade om klubben. Några supportrar följer oss på flera ställen och ska därför inte räknas flera gånger.

Men helt osannolikt känns det inte att vi relativt snabbt skulle kunna öka från dagens cirka 600 medlemmar till, säg 1600. En ökning med 1000 enskilda medlemmar skulle alltså inbringa ytterligare 250 000 kronor om året.

Här kan du läsa mer om och lösa ditt medlemsskap. Under hemmapremiären kommer du också att kunna bli medlem på plats.


Det är säkert inte svårt att räkna ut att coronapandemin gav oss ett och annat grått hår i våras när budgeten skulle sättas. Skulle vi tvingas fortsätta spela med begränsad publik eller till och med helt utan publik? Hur balanserar man de ekonomiska riskerna mot de sportsliga? Hur fortsätter man vår strävan mot vår gemensamma dröm om vi inte vet hur mycket pengar som kommer att komma in under säsongen?

Vi i BIK Karlskoga har klarat oss förvånansvärt bra genom pandemin. Dels genom fantastiska partners och säsongskortsinnehavare som lät sina investerade pengar stå kvar och dels genom statliga stöd. Det innebär att vi lämnade säsongen 20/21 med ett resultat om drygt 60 000 kronor i vinst. En blygsam siffra på pappret men med tanke på den katastrof vi på förhand anade ändå ett belopp vi idag är mer än nöjda med.

Men faran är långt ifrån över.

När regeringen för nästan exakt en månad sedan meddelade att deltagartaket och de flesta andra restriktionerna skulle lyftas 29/9 i enlighet med planen för återöppnandet av Sverige utbröt lättare karnivalstämning inne på kontoret. Från att ha planerat för 450 personer och en hel arsenal av åtgärder för att följa restriktioner om avstånd och liknande fick vi nu göra helt om och börja planera för en storslagen hemmapremiär 16/10.

Vi är förstås överlyckliga över att äntligen få fylla Nobelhallen igen. Vi märker också att intresset för BIK Karlskoga och hockey i Nobelhallen är mycket stort. Sittplatsbiljetterna till premiären är så gott som slutsålda, endast ströplatser återstår. Restaurangen är fullbokad till flera av de inledande helgmatcherna och varenda loge är såld för hela grundserien.

Men vi har fått oroväckande signaler från andra arenor som ännu inte är i närheten av sina tidigare publiksnitt. Exakt vad det beror på är svårt att svara på.

Kanske har intresset hos somliga svalnat eller ersatts med andra intressen? Andra har måhända börjat uppskatta att se hockeyn hemma i soffan istället? En tredje grupp kanske helt enkelt ännu inte känner sig tillräckligt trygg ute i samhället efter över ett år med larmrapporter, utbrott och mutationer?

Oavsett anledning är vår största oro att vi inte ska lyckas locka tillbaka våra livsviktiga supportrar till arenan. Och då helst inte bara locka tillbaka, utan alltså även att attrahera fler.

Vi har laget. Vi har gett oss själva en minst sagt bra start, trots idel bortamatcher. HockeyAllsvenskan har aldrig varit mer spännande. Arenan står redo och diverse spännande event väntar er som kommer hit.

Nu behöver vi bara en enda sak.

Vi behöver dig!


*Beräknat på 50 sittande och 50 stående och lösbiljettspriset i biljettkassan.

Kommunikation, Privatmarknad och CSR Marie Angle