BIK Marknad slår sig inte till ro: "Vi ser många möjligheter!"
Publicerad: 2022-07-20
Vi stämmer av läget med marknadschef Jakob Bengtzén som bland annat berättar om rekordet samt satsningarna på både företags- och privatsidan.

BIK:s Marknadssida fortsätter att öka och intresset för BIK är stort. Så sent som förra veckan kunde vi presentera en ny partner, Tenstar Holding AB, på vår allra högsta nivå, Diamantpartner.

Vad gäller försäljningen är redan förra årets rekord på 12 miljoner redan utraderat - marknadschef Jakob Bengtzén närmar sig tillsammans med företagssäljarna Marcus Leandersson och Mikael 'Daggen' Eriksson (som lämnade klubben 1/7) målmedvetet 14 miljoner inför säsongen 22/23. Det innebär att intäkterna på partnersidan på bara sex år har ökat med det dubbla, från 7 till 14 miljoner. Och BIK Karlskoga nöjer sig inte där, inom några år hoppas vi nå 20 miljoner.

Och pengarna behövs - ska vi hänga med i mot allt tuffare motstånd i en HockeyAllsvenskan som dessutom numera varje år får ned ett SHL-lag med rejäl fallskärm måste spelarbudgeten öka.

Bengtzén:

"Vi har gått från att vara i botten vad gäller spelarbudget till att hålla till någonstans i mitten. Det är förstås en fantastisk prestation av laget att år efter år vara ett topplag som är med och fajtas om SHL-platsen med klubbar som kan ha mer än dubbelt dyr spelartrupp men för att kunna bygga en hållbar satsning mot SHL måste vi öka intäkterna rejält framöver. Men vi ser samtidigt många möjligheter till att göra det!"

Jakob lyfter fram flera anledningar till de senaste årens markanta ökning på företagssidan.

"Dels arbetar vi mer aktivt idag än vi gjorde tidigare. BIK har tidigare som en förhållandevis liten klubb hållit nere kostnadssidan och inte riktigt vågat satsa. Nu har vi vågat lägga mer resurser på marknadssidan under de senaste åren och det har genererat mer pengar. Satsningen har betalat sig rejält eftersom det inte kostar mer att bli fler så länge alla drar in pengar till klubben."

"Sedan har vi blivit proffsigare. Vi erbjuder det vi alltid gjort i form av loger, restaurang och biljetter, om än med fler loger idag. Men upplevelsen i Nobelhallen har blivit bättre, det är roligare att boka en loge och komma hit med kunder eller arbetskamrater idag. Vi vet att många av våra partners uppskattar BIK-nätverket, som kostnadsfritt ingår för bronspartners och uppåt. Många klubbar tar betalt för den här biten medan vi i BIK tvärtom har valt att låta det ingå. Här anordnar vi under säsong minst ett event i månaden - både återkommande och nya sätt att nätverka och ha kul tillsammans."

Klubbens växande nätverk har blivit völdigt populärt och utvecklas ständigt i nära samarbete med våra partners. Under den kommande säsongen bjuder BIK till exempel på resor till Loka Brunn, bortamatch mot DIF på Hovet, en heldag på Årjängstravet samt Hockey-VM i Tammerfors. Kickoff på Bofors Hotel följs av en exklusiv vinprovning för nätverkets tjejer inför Ladies Hockey Night innan Varnumhälsan under årets Made in Charleswood får en chans att presentera sig själva och sin verkamhet lite närmare. Dessutom anordnar klubben tävlingarna BIK-golfen och BIK-padeln som passar alla, oavsett tidigare vana. Utöver detta spelar vi padel och hockey tillsammans på varje fredag.

"Vill man träffa näringslivet här i Karlskoga med omnejd är det en självklarhet att vara med i BIK-nätverket", konstaterar Jakob. "Det är ett högt tryck på platserna till både eventen och i nätverkets egen loge under matcherna."

En tredje viktig anledning till ökningen på partnersidan som han lyfter fram är exponeringen, bland annat i våra egna och ligans sociala medier och hemsidor, generellt i media samt genom att samtliga matcher numera sänds i tv.

"Det är klart att vi drar nytta av att klubben fortsätter att hänga med i toppskiktet av ligan och spelar slutspel. Hockeyn i Karlskoga är het. Sedan är bevakningen av ligan är generellt bättre idag och både vi i BIK och HockeyAllsvenskan når ut till fler. Det blåser positiva vinder kring både oss och ligan just nu."

Ja, statistiken visar tydligt att HockeyAllsvenskan som liga är stark idag. En ökning av antalet tittare i Cmore med 21 % säsongen 20/21 följdes upp av en ökning med hela 43 % under den gångna säsongen. Det är en större ökning än SHL och den är även tydlig i till exempel sociala medier där HockeyAllsvenskan med en femtonprocentig ökning i vinter är den svenska idrottsliga som växer snabbast. Över 1000 bilder tas av fotografer ute i arenorna under varje enskild omgång och även publikmässigt ser det bra ut med över en miljon åskådare förra säsongen, trots pandemirestriktionerna som begränsade deltagarantalet under stora delar av säsongen.

Jakob erkänner i transparensens namn att just privatsidan tyvärr tidigare varit eftersatt i BIK. Detta på grund av den slimmade organisationen. Men i och med utökningen med ytterligare en heltidstjänst förra hösten, när undertecknad (Marie Angle) i sin tjänst fick ansvar för kommunikationen, CSR och just Privatmarknad, har ett nytt, samlat grepp tagits om privatmarknaden och en rejäl satsning har under våren sjösatts. Det handlar både om kommunikationen, som är en viktig för att nå ut, och en utveckling av såväl serie- och säsongskort och medlemskap som matchevent och upplevelsen i Nobelhallen. Dessutom har Edwin Lindström, vid sidan av sommarträningen med laget, jobbat extra på marknadssidan med försäljning av serie- och säsongskort.

{!A}

Uppdraget är enkelt men långt ifrån lätt.

"Vi måste bli fler i Nobelhallen!", slår marknadschefen fast. "Vi kommer från några tuffa år med tanke på pandemin och de restriktionerna som de innebar. Dessutom såg vi, när restriktionerna väl släpptes under våren, att publiksiffran under våra hemmamatcher fortsatte vara lägre än före pandemin. Vi måste locka tillbaka dessa samtidigt som vi får fler att välja att regelbundet se våra matcher live. Där har vi, utifrån den undersökning vi gjort bland supportrarna, gjort en stor satsning som vi hoppas ska leda till att publiksnittet på sikt kan gå uppemot 3000 jämfört med dagens knappt 2500."

"Vi har sänkt priset på seriekort med upp till 40 % och lanserar det nya säsongskortet där alla grundserie- och eventuella slutspelsmatcher ingår och inga ytterligare kostnader tillkommer. Givetvis kan man välja att dela upp betalningen och betala lite varje månad eller vad som passar ekonomin bäst. Samtidigt fortsätter vi att erbjuda gratis inträde för alla upp till och med 19 år, vilket vi är tämligen ensamma om i ligan. Allt för att ge alla möjlighet att komma till Nobelhallen."

"Serie- och säsongskort är det mest ekonomiska sättet att se hockey i Nobelhallen men vi har även sänkt biljettpriserna. Dessa kommer att presenteras när vi släpper lösbiljetterna. Sedan handlar det för vår del förstås inte bara om att öka publiksnittet utan också om viktiga sidonkomster när besökare handlar mat, dryck och souvenirer i Nobelhallen. Vi längtar alla till en renoverad Nobelhellan men i enlighet med önskemålen vi fick i våras har vi redan nu satsat på olika event och på att utveckla matcharrangemanget under våra hemmamatcher. Ett exempel på det är sommarfesten som vi anordnade i juni och som slog väldigt väl ut med många besökare."

{!B}

"Det bör betonas att hockeyn är nummer ett, alla trogna besökare kommer att känna igen sig i Nobelhallen. BIK Karlskoga är och förblir till exempel en klappfri zon. Men vi måste samtidigt se till att alla trivs och vill komma hit, oavsett om man är en supersupporter eller en sällanbesökare eller om man är barn, vuxen eller pensionär."

"Sedan vill jag också slå ett slag för våra nya medlemsskap, Stolt BIK:are och barnvarianten Ung BIK:are. Det är ett viktigt sätt för alla, även den som av olika anledningar inte så ofta kan besöka våra matcher, att stötta klubben och vår satsning. Detta samtidigt som man, förutom rösträtt på årsmötet, får massor av förmåner, både bland våra partners och under matcher och våra olika event."

8/8 återsamlas spelarna och börjar då med fystester, utprovning av utrustning och en teambuildingaktivitet.

12/8 är det dags för ispremiär och då hoppas vi att så många som möjligt kommer till Nobelhallen. Mer information om säsongens första event kan ni läsa om i den här artikeln men vi kan avslöja att en skills competition, grillade burgare och autografskrivning är en del av eftermiddagen.


Är du företagare och nyfiken på partnerskap med BIK Karlskoga? Kontakta Jakob på mail [email protected].

Här kan du som privatperson eller företagare läsa mer om och köpa ditt serie- eller säsongskort.

Här kan du läsa mer och bli medlem i BIK Karlskoga.

Kommunikation, Privatmarknad och CSR Marie Angle